תצוגת דגמי 'וויליס' במועדון החמש בפארק הלאומי – 2011. צילום: בני אביעד

משנת 1941 ועד לסיום מלחמת העולם השנייה יוצרו יותר מ-600 אלף ג'יפים. הג'יפ יוצר במדינות נוספות, בהן צרפת והולנד, וסופק גם לצבא רוסיה. משנת 1984 מיוצרים ברישיון גם בסין. בעת הרחבת ייצור דגמי הקייזר, החלו לייצר במפעל גם את הג'יפ הפופולארי של חברת וויליס (1941-1953) שנרכש על ידי קייזר מוטורס האמריקאית (1953-1963).

ג'יפ ויליס אמריקני מוארך למטרות שונות. דגם זה לא הורכב בישראל

בדגם זה שולבו לראשונה מכללים שיוצרו בישראל: חלקי פח, גג, צבעים, מושבים וצמיגים. מכלולים מכאניים מהייצור המקומי אף נמסרו לחברת האם בארה"ב. כל אלה העלו את הערך המוסף בייצור הג'יפ ל-65 אחוזים בערך. במפעלים של אילין הרכיבו גם את הדגמים המסחריים של החברה ואת דגם הסטיישן כפול ההנעה – אב רכבי השטח העירוניים של ימינו.

ג'יפ ויליס ראשון שהורכב בישראל. התמונה באדיבות: ארנון אילין

עקב ההצלחה, בהחדרת המכוניות הפרטיות של אפרים אילין לצרפת, חיפשו בחברה את הדרכים לחדור גם לארצות הקשורות לצרפת מבחינה מדינית ומבחינה כלכלית. את הג'יפים הצליחו לשווק למדינות אפריקה, לטוניס ולאלג'יר. לימים התרחב היצוא לפינלנד, לאיסלנד, לאיטליה, לאוסטריה, ליוגוסלביה, ליוון, לטורקיה, לתאילנד, לאירן, לארגנטינה, לקולומביה ולאורוגוואי.

לג'יפים הישראליים יצא מוניטין בכל העולם כולו, אך בעיני משרד הביטחון הם לא היו טובים דיים, ולפיכך תקופה ארוכה הם לא נרכשו מהמפעל בחיפה. גם ההצעה לרכוש חלפים מתוצרת מקומית, כגון מכלי דלק וקפיצים, לא זכתה לאוזן קשבת, ומשרד הביטחון המשיך להזמינם מעודפי הצבא האמריקאי. המדיניות שונתה רק הודות למעורבותו של שמעון פרס. בחיפה הורכבו דגמי ויליס סטיישן, מסחרי וטנדרים שונים כולל טנדר עם מנוע בתוך הקבינה.

קו ההרכבות של הגיפים בחיפה 1965. 100 מכוניות יוצרו ביום השיא

1968: אפרים אילין עם שר האוצר פנחס ספיר בנמל חיפה

דגם CJ-5

דגם CJ-6

ג'יפ ארוך – דגם CJ-6

ג'יפ טנדר. סה"כ הורכבו 320 יחידות בשנת 1959-1960

אתר משטרת ישראל מציין, כי דגמי ויליס סטיישן שירתו במערך הסיור והתנועה משנת 1958 ועד 1969. 'וויליסים' בנפח מנועים 2,199 סמ"ק (ארבעה צילינדרים) ו-3,770 סמ"ק (שישה צילינדרים) נרכשו על ידי המשטרה בהתאם למפרטים מיוחדים. עד שנת 1964 נעו בכבישים ניידות הוויליס כשהן צבועות בצבע ירוק וגגון בצבע לבן. רק הניידות שהוקצו למערך החקירות היו צבועות בצבע אפור-קרם וללא סימני משטרה מזהים. בשנת 1964 הוחלט במטה המשטרה, על שינוי צבעי הניידות לצבעי הדגל הלאומי.

עד המעבר לייצור ג'יפים בתעשיות הרכב בנצרת, עברו רכבי השטח מספר גלגולים בישראל. בשנת 1952 הגיעו הערכות הראשונות של ג'יפים CJ-3A וטנדרים בעלי הנעה כפולה, לאחר שאילין הגיע להסדר עם וויליס שיצוא הדגמים יועד לארצות שאין בהן שיווק של הדגם האמריקני. רוב הג'יפים יוצאו לחו"ל, בדומה להסדר קודם שנעשה עם קייזר-פרייזר. רכישות מקומיים בוצעו עם גופים פרטיים וממשלתיים, אולם רכש לצה"ל לא בוצע כלל.

ג'יפ אוניברסאלי – 6 צילינדרים

מבנה ומערכות ג'יפ בעל הנעה כפולה

מנוע 'הוריקן' – 4 צילינדרים בדגמי 'וויליס'

מנוע 'לייטינג' – 6 צלינדרים בדגמי 'וויליס'

החל משנת 1955 יוצרו בארץ מבחר גדול של דגמי וויליס: ג'יפ קלאסי מדגם CJ-3B המצויד במנוע חזק יחסית לתקופה בעל 75 כוחות סוס, וויליס מסחרי וטנדר, וויליס בעל הנעה אחורית, וגולת הכותרת דגם CJ-5 אזרחי, חדיש ומעודכן, המבוסס על הג'יפ שהוצג במלחמתה של ארה"ב בקוריאה. בנובמבר 1962 איבד הוויליס את יתרונו היחסי עם קבלת ההיתר הממשלתי ליבוא חופשי של טנדרים לישראל. הראש היהודי המציא פטנט בדמות דגם 'פיק-אפ ספיישל', בהפיכת דגם מסחרי לטנדר עם תא נהג נפרד. הכלאת המסחרית לטנדר, לאחר חיתוך חלקה האחורי מעל קו המותניים, זכה להצלחה רבה ובשנת ייצורו האחרון שווקו מעל לאלף טנדרים.

פרסומת לדגם 'וויליס' טנדר

פרסומת מקורית של קייזר-פרייזר ל'וויליס וואגון' – הינע על כל הגלגלים

טעינה נוחה בדגם 'וויליס'

בשנת 1965 הגיעו לארץ 300 ערכות הרכבה אחרונות של וויליס מסחרית. במפעל בנשר ייצרו מהן עד לאחר מלחמת ששת הימים את תצורות הסטיישן, המסחרית והטנדר. הוויליסים המיושנים הוחלפו בארה"ב, בשנת 1962 ולאחר מכן גם בישראל, בדגמים משפחתיים מודרניים בעלי הנעה אחורית או הנעה כפולה – SUV. הווגוניר סטיישן שירת כרכב שטח בצה"ל את האוגדונרים ואת אלופי הפיקודים, והטנדר גלדיאטור זכה לשרת את משמר הגבול.

'וויליס' סטיישן על רקע המפעל בחיפה. התמונה באדיבות: ארנון אילין

מפעל מתמר של קונצרן 'כלל' היה בעליו הרביעי של מפעל הג'יפים בתוך 4 שנים סוערות. השינוי הראשון של מתמר היה באופציה, בשנת 1973, להתקנת מנוע 6 צילינדרים חזק ומודרני יותר, שהפך לתקני שנה לאחר מכן. בשנת הדגם 1978 שולב מנוע 4.2 ליטרים, ובשנת 1981 הוכנס מנוע ג'נרל-מוטורס מודרני בעל ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר.

'וויליס' טנדר במהדורה אחרונה לייצורו ששווק בארץ

תצוגת 'וויליסים' ישראליים במוזיאון 'הארץ'